WAAROM EMPATHISCHE MENSEN DICHTKLAPPEN BIJ MENSEN DIE NEP ZIJN

Home Forums Het Herhealth.nl forum WAAROM EMPATHISCHE MENSEN DICHTKLAPPEN BIJ MENSEN DIE NEP ZIJN

Dit onderwerp bevat 1 reactie, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door  Anna berg 9 maanden, 3 weken geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur

Ann Van Hecke

Ik heb dit artikel onder mijn ogen gekregen op Facebook en mijn haar komt er eerlijk gezegd een beetje van recht. Bij mij komt het over alsof empathische mensen nooit eens nep zijn. “Wij hoog sensitiefjes tegen de anderen.” Wie durft er in alle eerlijkheid beweren dat hij of zij zich nog nooit eens stoerder voorgedaan heeft dan hij of zij zich voelt, uit pure zelfbescherming? Wie durft er beweren dat hij of zij nog nooit eens de anderen naar de mond gepraat heeft, gewoon omdat het op dat moment veiliger is? Wie heeft er nog nooit in zijn leven zijn boosheid ingeslikt omdat ie niet in staat was op dat eigenste moment adequaat te reageren? Ik vind dat hokjes denken ronduit gevaarlijk. Als ik mezelf moet indelen in een categorie ben ik in de eerste plaats mens. Met mijn kleinere kantjes en zwakheden. Die we allemaal hebben, ook degenen die menen, omdat ze zoveel voelen bij anderen, dat ze zelf gevrijwaard blijven. Want wat als een kracht beschouwd wordt als we spreken over empathie, is tegelijkertijd soms de valkuil, nl dat je het eerder voelt wat er bij de ander omgaat dan bij jezelf. In plaats van de ander de vijand te maken die moet gemeden worden, is zelfonderzoek de beste route naar het beschermen van je fysieke en emotionele grenzen. Empathische mensen zijn misschien wel de grootste people pleasers die er zijn, gewoon omdat ze onmiddellijk aanvoelen wat de ander verwacht te krijgen of nodig heeft. En ja, ik spreek uit ervaring.

#6631 Reactie

Anna berg

Empathie moet je hebben om met anderen gelukkig samen te leven. Narcissen kennen dat niet. Zij spelen empathie en manipuleren en kwetsen mensen die wel empathisch zijn. En na de zoveelste kwetsuur klap je dicht. Dus ..
    Helemaal mee eens.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
Reageer op: WAAROM EMPATHISCHE MENSEN DICHTKLAPPEN BIJ MENSEN DIE NEP ZIJN
Mijn informatie: