Geluk

Eenvoudig ontspannen in maar 10 minuten

Geheugensteuntjes als je door een lastige tijd gaat
Nanda Noorlander
Geschreven door Nanda Noorlander

Wil je graag vlot van je stress af? Je zit misschien in een stressvolle periode, waardoor je veel dingen te doen hebt en alles draaiende probeert te houden. Misschien heeft zich een stressvolle gebeurtenis voor gedaan of breekt het jaren lang te veel doen en moeten je nu op.

Het voelt alsof je altijd onder druk staat. Je komt vaak tijd en energie te kort. Hierdoor voel jij je opgejaagd, want er is altijd zoveel te doen. Of je hebt de afgelopen tijd een stressvolle gebeurtenis meegemaakt zoals bijvoorbeeld: een echtscheiding, continu ruzie met je partner, een overlijden, een ernstige ziekte,  werkeloosheid, verandering of beëindiging van werk.

Door de constante druk en stress kun je diverse klachten krijgen, bijvoorbeeld spijsverteringsklachten. Druk of ook wel stress, remt de werking van je spijsverteringskanaal waardoor je last kunt krijgen van verstoppingen, diaree, een onregelmatig stoelgang, misselijkheid, winderigheid, maagklachten, darmklachten, een opgeblazen gevoel of buikpijn.

In je dagelijkse leven bouw je spanningen op. Als je overdag actief bent is je sympathische zenuwstelsel actief. Dat zorgt ervoor dat jouw hart sneller gaat pompen zodat je lichaam de extra zuurstof goed kan verdelen door je lichaam en het verhoogt de spanning in jouw spieren, zodat je klaar bent voor actie of om jezelf fysiek te verdedigen. Dit wordt versterkt door gevoelens van angst en opwinding. Maar het remt tegelijkertijd de werking van je spijsvertering en je uitscheidingsorganen. En bij chronische stress, komt je lichaam niet meer vanzelf tot rust, met mogelijk spijsvertering problemen tot gevolg.

Studies bewijzen dat je spanningen drastisch kunt verminderen door te mediteren. Een meditatie zorgt ervoor dat je lichaam schakelt naar het parasympathische zenuwstelsel en tot rust komt. De hartwerking vertraagt want er is minder zuurstof nodig in het lichaam, je spieren verslappen én je spijsvertering gaat actief aan de slag.

Mediteren lijkt veel tijd te kosten en moeilijk. Andy Puddicombe heeft het mediteren gemakkelijk en haalbaar gemaakt. Andy is op tweeëntwintig jarige leeftijd monnik geworden en heeft tien jaar lang in talloze kloosters in verschillende landen gewoond. Tussendoor bezoekt Andy regelmatig zijn vrienden in Engeland en hij merkt dat zijn vrienden eigenlijk hetzelfde zoeken als hij.

stacked rocks in the beachDaardoor ontstaat het idee om zijn kennis te delen met mensen die niet in het klooster willen, maar wel net als hij, meer geluk willen. Andy heeft een korte meditatie van 10 minuten ontwikkeld. Door de duidelijke instructie kun je het zelf goed toepassen. En na 10 minuten zul je merken dat de druk spanning en stress al zijn vermindert.

Doe het tien dagen en je hebt nog meer effect! Andy Puddicombe noemt het de Take 10-aanpak. Tien dagen lang, 10 minuten per dag je concentreren op je ademhaling zorgt voor rust in je hoofd en je zult ervaren hoe eenvoudig het is om meditatie toe te passen in je dagelijkse leven.

In 10 minuten per dag meer rust met de Take 10!

  1. Zoek een plek uit waar je niet gestoord wordt en ga zitten op een rechte stoel;
  2. Zet je telefoon uit;
  3. Zet je (kook)wekker op 10 minuten;
  4. Haal vijf keer adem, in via neus en uit via de mond en sluit je ogen;
  5. Voel hoe je lichaam op de stoel zit, en voel de grond onder je voeten;
  6. Voel waar je mogelijk spanning hebt in je lichaam;
  7. Voel hoe jij je voelt. In welke stemming ben je?
  8. Voel waar jij het rijzen en dalen van je ademhaling het beste voelt in je lichaam, je onderbuik, of iets hoger of in je flanken;
  9. Volg je ademhaling, gaat het vloeiend of schokkend?;
  10. Tel in gedachte de ademhalingen: 1 voor inademing, 2 voor uitademing. En ga zo door tot de 10;
  11. Herhaal dit 5 tot 10 keer;
  12. Laat je focus los;
  13. Concentreer je weer op je lichaam en op je voeten op de vloer;
  14. Open je ogen en als je zover bent ga je weer staan.

Kortom wil je graag van je stress af? Zodat je spijsvertering weer soepel loopt, en je maag- en darmklachten verdwijnen, je meer rust ervaart, je beter slaapt, je positiever bent, en gelukkiger? Doe tien dagen de Take10, en ervaar het positieve effect. Wat mij betreft is de missie van Andy om meditatie toegankelijk te maken zeer geslaagd!

Over de schrijver

Nanda Noorlander

Nanda Noorlander

Nanda Noorlander begeleidt mensen die last hebben van stress tot burn-out zodat ze meer rust hebben in het leven, zij beter functioneren en meer kunnen genieten. Zij doet dit onder andere met een online programma, zodat waar je ook woont, je stress kunt reduceren. Tevens bied ze een gratis eboek aan. Vraag het gratis eboek: “Stress? Tips voor een ontspannen leven”aan via: N-balans (voorheen Centrum Nacha) (www.N-balans.nl)