Geen categorie

Dit doen succesvolle mensen voordat ze gaan slapen

Dit doen succesvolle mensen voordat ze gaan slapen
Ellen Rentenaar
Geschreven door Ellen Rentenaar

Enkele dagen geleden in: Human Resources

Misschien niet echt iets ‘nieuws’ maar wel handig om het af en toe te horen of te lezen. Want een goed nachtrust is zo belangrijk. Niet alleen om goed te presteren maar ook om te zorgen voor balans en een goede basis. In mijn werk kom ik heel veel (jonge) mensen tegen met een burn-out. En het niet goed slapen is vaak een van de onderdelen bij het verlies van energie.

Ik gebruik deze ‘tips’ dan ook vaak bij coaching op het gebied van burn out. Vooral punt 7 is dan belangrijk. Mensen vergeten vaak wat voor invloed woorden hebben. En daarmee bedoel ik niet alleen de communicatie richting anderen, maar ook en vooral die tegen jezelf. Bij een burn out is er sprake van een grote teleurstelling. Een gevoel van falen. Juist ook omdat bij 9 van de 10 mensen met een burn-out, die ik ontmoet, zeer gedreven zijn, loyaal en resultaatgericht. Al deze punten komen in een ander daglicht te staan op het moment dat je jezelf niet meer (her)kent en wanneer blijkt dat je het niet goed doet of hebt gedaan. Richting anderen (ziek melden) en richting jezelf. Een goede nachtrust is een van de belangrijke basiselementen om goed voor jezelf te zorgen.

‘Een goede nachtrust is belangrijk. Te weinig slaap is niet goed voor je prestaties op de werkvloer. Vermoeide mensen maken namelijk meer fouten. Ook zijn ze sneller geneigd om grotere risico’s te nemen omdat ze de kans op positieve gevolgen groter inschatten.

Maar goed en genoeg slapen is niet voor iedereen weggelegd. Slaapdeskundige en neuroloog Hans Hamburger zei hierover in de Nrc Next: “We leven in een 24-uursmaatschappij met meer stress en minder tijd om te slapen. En dat betekent dus ook minder tijd om een keer zonder problemen even wakker te liggen.

Toch is goed slapen juist belangrijk als je goed wil presteren. “Slaap jezelf een weg naar de top”, zei Arianna Huffington, oprichter van de Huffington Post in een TedTalk. En ze is niet de enige. Succesvolle mensen hebben vaak goed begrepen dat succes begint bij een goede geestelijke gezondheid. En daar speelt slaap een belangrijke rol in.

Maar hoe doen ze dit? Hard werken en toch goed slapen? Business Insider zette elf tips op een rijtje.

  1. Lezen. Veel mensen met een drukke en verantwoordelijke baan, zoals Barack Obama en Bill Gates, maken altijd tijd vrij om voor het slapen een half uurtje te lezen.
  2. Stoppen met werken. Uit onderzoek blijkt dat als je je bed associeert met werk, het moeilijker wordt om tot rust te komen in je bed. Zorg er dus voor dat je niet werkt vlak voor het slapen gaan. “Het laatste wat je moet doen is wakker liggen omdat je net een mailtje hebt gelezen van je baas die altijd impulsief allerlei taakjes uitdeelt,” zegt Michael Woordward, organisatiepsycholoog.
  3. Schermen uit. Onderzoekers zijn het met elkaar eens dat elk scherm –tv, telefoon, tablet- meer kwaad dan goed doet, vlak voordat je gaat slapen. Het licht uit zo’n scherm lijkt voor je hersenen namelijk op zonlicht. Daarom produceert je lichaam dan geen melatonine aan, een hormoon dat ervoor zorgt dat je lichaam voelt wanneer het tijd is om te gaan slapen.
  4. To-do lijstje. Het maken een een to-do lijstje helpt om overzicht te krijgen. Zo schrijft de CEO van American Express elke avond drie dingen op die hij de volgende dag wil hebben gedaan.
  5. Tijd met familie. Veel succesvolle mensen maken toch ’s avond tijd om nog even te praten met hun kinderen of partner.
  6. Avondwandeling. Door voor het slapen even een wandelingetje te maken, kun je de rust nemen om op je dag te reflecteren en kun je vermoeidheid toelaten.
  7. Reflecteren op de geslaagde dingen. Als je elke avond drie dingen opschrijft die goed zijn gegaan die dag, blijf je positief en zie je uiteindelijk de gemaakte progressie. Het is makkelijk om alleen maar stil te staan bij de dingen die verkeerd zijn gegaan. Volgens Business Insider stelde Benjamin Franklin zichzelf elke dag de vraag: “Wat heb ik goed gedaan vandaag?”
  8. Houd jezelf voor wat er morgen goed gaat. Veel mensen met een verantwoordelijke en drukke baan, proberen ’s avonds in te beelden wat er de volgende dag goed zal gaan.
  9. Mediteren. Volgens velen is dit een goede manier om tot rust te komen.
  10. Planning. Het is zo makkelijk om te korten op je slaap als je het druk hebt. Dit voorkom je door elke dag rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan. Zo zorg je voor een ritme en houvast.
  11. Ritueel. Veel mensen hebben voor het slapengaan een ritueel van tandenpoetsen en wassen. Dit helpt het lichaam om zichzelf klaar te maken voor het slapen.
  12. Geen alcohol. Hoewel alcohol kan bijdragen aan het in slaap vallen, komt het de kwaliteit van je slaap zeker niet ten goede. Het kan voorkomen dat je in een diepe slaap valt waardoor je niet uitgerust wakker wordt.’

Bron nrccarriere.nl

www.rentenaarenco.nl

Over de schrijver

Ellen Rentenaar

Ellen Rentenaar

Ik begeleid op "eigen wijze" veranderings- en ontwikkelingsprocessen. Het individu staat centraal: eerst inzicht in je gedrag, persoonlijke talenten, opvattingen, normen en waarden en drijfveren. Om op die manier bewust te worden waar je natuurlijke gedrag en talenten liggen en waar je energie van krijgt. Deze inzichten kunnen vertaald worden naar diverse aspecten van loopbaanontwikkeling (medewerker en organisatie), veranderingtrajecten, teamcoaching en mobiliteitsthema’s.