Bewegen Gezondheid

Buiten sporten is écht goed voor je!

Hoe voorkom je nou dat je te veel eet nadat je hebt gesport

Het is bevestigd, wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat buiten sporten vele voordelen kent. En de zomer komt er aan, is dat even goed nieuws! Dit onderzoek is gepubliceerd in het research journal Environmental Science and Technology concludeert dat buiten sporten zowel mentale als psychische voordelen kent.

Het onderzoek is gehouden onder 833 volwassen in samenwerking met het European Centre for Environment & Human Health. Er werden 2 groepen mensen gevolgd, de ene groep sportte binnen de andere buiten. Uit de studie blijkt dat bijna alle mensen die buiten in de natuur moesten sporten zich mentaal stukken beter voelden dan groep die binnen sportte. Mensen voelden zich beter, hadden meer energie en voelde zich positiever. Tevens hadden ze minder last van spanningen, verwarring en depressieve gevoelens. Deelnemers die buiten sportten rapporteerden ook meer plezier en tevredenheid en gaven aan dat de kans groot was dat zij deze activiteit later zouden herhalen.

Nog meer voordelen
Wanneer je in de buurt van de natuur bent heb je meer behoefte aan beweging. En als je eenmaal in die ‘groene’ omgeving bent dan houd je sporten ook langer vol omdat de natuur nou eenmaal een inspirerende en rustgevende invloed op de mens heeft. Maar sporten in de natuur kent nog een voordeel: simpelweg door het zien van bomen en de kleur groen worden mensen al rustiger en daalt je stressniveau.

Haal die wielrenfiets van zolder of pak je hardloopschoenen en trek er op uit. Zowel je lichaam als je geest hebben er baat bij!