Geluk

5 belangrijke lessen voor alle pleasers onder ons

5 lessen voor pleasers

Pleasers komen in alle vormen en maten voor. Managers die nachten wakker liggen omdat ze als de dood zijn voor confrontaties en ouders die moeite hebben met de orde te bewaren thuis omdat ze niet willen dat hun kinderen boos op ze zijn.

Hun redenen om mensen blij te willen maken verschillen. Voor sommigen is het iets wat in hun kindertijd is aangeleerd. Voor anderen is hun poging om iedereen gelukkig te maken een manier om beleefd te zijn.

Maar wanneer jij de neiging hebt om het iedereen naar de zin te maken, altijd ja te zeggen (ook op de dingen die je eigenlijk niet wilt doen) en het vermijdt om je uit te spreken omdat je mensen niet voor het hoofd wilt stoten dan vind je hier 5 dingen om goed te onthouden:

1 Jij bent niet verantwoordelijk voor de emoties van anderen
Of je nou de neiging hebt om alles te doen wat je partner wilt of dat je ernaar streeft dat al je collega’s je leuk vinden, je please gewoonte betekent dat je te veel verantwoordelijkheid neemt. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen emoties, je kunt niet iedereen gelukkig maken.

Het is aan andere mensen om om te gaan met oncomfortabele gevoelens zoals teleurstelling of boosheid. Het is niet jouw taak om ze voor deze dingen te beschermen.

2 Pleasers zijn makkelijk te manipuleren
Je kunt een pleaser vaak al van een kilometer afstand herkennen – en hoe vaker iemand ja zegt op verzoeken, hoe meer er aan hem of haar wordt gevraagd. Pleasers zijn makkelijke doelwitten. Sommige mensen vragen of je ze een plezier willen doen door te zeggen: “Ik vind het vervelend dat ik je dit moet vragen, maar…” of “Ik zou het niet aan niemand anders durven vragen en jij bent zo’n goede vriend”.

Wanneer jij een schuldgevoel krijgt opgelegd wanneer je iets niet doet of je krijgt bijna het gevoel dat jij je vereerd mag voelen dat je dit voor iemand mag doen dan word je te makkelijk gemanipuleerd door mensen die aanvoelen dat jij het anderen graag naar de zin maakt.

3 Welke keuzes je ook maakt, je kunt nooit iedereen tevreden houden
Er is geen enkel besluit, product of service dat iedereen gelukkig maakt. De één vindt een product geweldig, de ander vindt het niets. Je moeder vindt je nieuwe baan maar niets, terwijl je vriend het juist een goed idee vindt. Natuurlijk wil je hun advies aanhoren, maar jij moet doen wat goed voor jou is. Het is niet jouw taak om iedereen gelukkig te maken.

4 Het iedereen proberen naar de zin te maken put je uit
Wanneer je iedereen probeert te pleasen dan zul je mentaal helemaal uitgeput raken. Hoe meer je nadenkt over hoe jouw beslissing anderen misschien zal raken of hoe jij jouw beslissing moet brengen op een manier die het minst kwetsend is dan verspil je kostbare energie. Je zorgen maken over gesprekken of het constant weer opnieuw afspelen van gesprekken die al zijn geweest kost je energie. Je kunt veel meer bereiken als je niet de hele tijd met de hele wereld rekening houdt.

5 Wanneer je een poging doet om het iedereen naar de zin te maken dan ben je eigenlijk een beetje egoïstisch bezig
Mensen willen geen nee zeggen omdat ze bang zijn dat ze egoïstisch overkomen. Maar de drang om altijd maar leuk en aardig gevonden te willen worden is eigenlijk een beetje egoïstisch.

Wanneer je ja zegt op dingen die je eigenlijk niet wilt doen dan zorgt dit ervoor dat je een kleine wrok gaat koesteren. En dat gaat je relaties op den duur schaden. Het hebben van gezonde grenzen in een relatie – zelfs als iemand dan een keer boos wordt – is veel minder egoïstisch.

Blijf eerlijk tegen jezelf. Het pleasen van anderen komt vaak omdat jij jouw eigen waarden kwijt bent. Het kan lastig zijn om te leren om te gaan met mensen die boos op je zijn, maar het is essentieel als je verder wilt komen in het leven. Je woorden en daden moeten overeen komen met wie jij bent, dan kun je echt leven zoals jij wilt en bent.

Volg jij Herhealth.nl al op Instagram?

Bron psychologytoday.com Foto Thefashionguitar.com