Gezondheid

4 tips om gezond eten makkelijker te maken

4 tips om gezond eten makkelijker te maken
Tessa Brik
Geschreven door Tessa Brik

Als leefstijlcoach krijg ik regelmatig vragen over hoe je nu gezond(er) kunt eten, want wat blijkt? Het volhouden van gezond eten is makkelijk nog niet. Vandaag geef ik jullie vijf tips die het gezonder eten makkelijker maken.

Wat is het eerste wat je doet wanneer je besluit om gezonder te gaan eten? Juist, alle producten die jij als ‘slecht’ bestempelt zet je buiten de deur. Een bekende tip is: haal geen spullen in huis die je in de verleiding brengen. Klopt… deels, want waarschijnlijk heb je met meer mensen in huis te maken dan met alleen jezelf. Kijk, dat jij besluit dat chips, koek, chocolade of whatever plaats moet maken voor groenten met hummusdip moet jij weten. Ervaring leert dat mannen en kinderen hier minder gecharmeerd van zijn. Dus hoe kun je ervoor zorgen dat jij gezonder eet en je daarbij goed voelt terwijl het humeur van man en kinderen niet daalt?

Het begint bij het in huis halen van eten en drinken. Wanneer je één of twee keer per week boodschappen doet zal je merken dat het op een aantal vlakken makkelijker wordt.

In de praktijk zie ik dat veel mensen haast hebben. Boodschappen doen staat bij weinig mensen op het leuke-dingen-lijstje en wordt (in combinatie met koken) zo snel mogelijk tussendoor gedaan. Dit levert regelmatig stress op. Ook blijken mensen meer mee te nemen wanneer zij iedere dag boodschappen doen dan dat er één à twee keer per week is boodschappen worden gedaan. Uiteindelijk scheelt dat je dus ook geld. Als laatste en dat is voor vandaag misschien nog wel het meest relevant, de positieve invloed op het gezonder eten. Wanneer jij van te voren bedenkt wat je wilt eten en drinken de komende week voorkomt dat al 80% van de terugvallen. Zorg daarbij dat je voldoende eet.

Als je te weinig eet kan ik je garanderen dat je terugvalt in je oude eetpatroon of nog erger, dat je eetbuien krijgt. Drie hoofdmaaltijden per dag die bestaan uit gezonde, verse en voedzame producten zorgen voor een goede basis. Dat geeft je energie, voedt je lichaam en is goed voor je humeur. Kom ik meteen bij een ander punt namelijk: eet wat je lekker vindt.

Persoonlijk denk ik dat superfoods niet zoveel supers doen maar als jij het eet omdat je lekker vindt, keep on going. Mijn punt is: geniet van wat je eet. Als je hummus op je brood niet lekker vindt, eet het dan niet. Ga op onderzoek uit wat je wél lekker vindt op brood.

Toch vind ik dat er ruimte is voor de befaamde ‘lege calorieën’. Daar bedoel ik producten mee die je lichaam weinig voeden zoals nutella, chips of borrelnootjes. Er zijn mensen die deze producten echt niet missen. Prima, maar de meeste van ons vinden het soms toch wel lekker. Persoonlijk voel ik er weinig voor om mijn tijd te steken in allerlei ‘healthy’ baksels. Het zijn namelijk nog steeds calorieën. Veel liever kies ik voor een stuk chocolade op zaterdagavond. Dat is meteen mijn punt. Kies bewust je genietmomenten. De één vindt het helemaal niet moeilijk om doordeweeks alleen maar gezond te eten maar heeft moeite in het weekend. Eet dan wat lichtere hoofdmaaltijden en gun jezelf dat waar jij echt van kan genieten. De ander heeft juist doordeweeks moeite en dan met name in de avond. Gun jezelf dan twee of drie avonden in de week dat waar jij echt van kan genieten.

Mis jij nog een tip in dit rijtje waarvan jij denkt dat het anderen kan helpen? Laat een reactie achter op de Facebookpagina!

www.tessabrik.com

Over de schrijver

Tessa Brik

Tessa Brik

Ik ben leefstijlcoach en help vrouwen een slanker en gezonder lijf te krijgen door gezonder te eten en te leven.

Ben je benieuwd en wil je meer informatie over mij en mijn werk als coach? Dit kan je vinden op mijn website: www.succesvolzonderdieet.nl
Voor meer inspiratie en tips kun je me volgen op Facebook: facebook.com/succesvolzonderdieet en Instagram: instagram.com/tessa_brik