Burn-out Geluk

4 redenen om je grenzen aan te geven  

4 redenen om je grenzen aan te geven
Tessa Brik
Geschreven door Tessa Brik

‘Tessa, kun jij…?’ ‘Tessa zou jij..?’ ‘ Tessa, jij bent zo goed in….’  Natuurlijk! Geen probleem. Kom maar op, ik doe het graag. Niets is te veel, ik help mijn medemens graag om het wat makkelijker en leuker te maken. Oké, dat ik geen confrontatie hoef aan te gaan en het daarom gezellig blijft op de werkvloer is ook een bonus.

Althans, dat deed ik. Jarenlang heb ik me in dienst gesteld van andere mensen omdat ik dacht dat het zo hoorde. Als je kunt helpen, dan doe je dat. Totdat ik me realiseerde dat het ‘helpen’ ten koste ging van mezelf. Het sloop erin, dat knagende gevoel dat ik me niet gewaardeerd voelde terwijl ik zo mijn best deed voor anderen.

Zelf om hulp vragen dat deed ik eigenlijk nooit. Eenmaal burn-out moest ik wel. Verbazend vaak kreeg ik, verpakt in prachtige woorden dat dan wel, ‘nee’ te horen.  Wel potver… wat krijgen we nou?! Na het doorlopen van de vijf fasen van rouw kwam ik tot de conclusie dat ik me niet zo hoefde te voelen en heb ik geleerd (nog steeds in de leer trouwens) hoe ik mijn grenzen kan aangeven. Op herhealth.nl hebben we artikelen geschreven over dit onderwerp. Vandaag wil ik graag met jullie delen waarom we dit doen. De ‘waarom’ zit ‘m in wat het je oplevert. Dit zijn de belangrijkste lessen die ik geleerd heb toen ik begon met het aangeven van mijn grenzen.

1 Mensen vinden je nog steeds aardig wanneer je niet altijd ‘ja’ zegt
Eén van mijn grootste drijfveren was de behoefte om aardig gevonden te worden. Zeker mensen die hooggevoelig zijn, voelen haarfijn aan wanneer iemand je minder aardig vindt. De spanning kan ondragelijk voor je zijn. Niet gek dus dat je op overlevingsmodus alles uit de kast haalt om aardig gevonden te worden. Niet lang na mijn ik-laat-niet-voor-je-karretje-spannen-houding kwam ik tot een wonderbaarlijke conclusie. Mensen vinden je namelijk nog net zo aardig (of onaardig) wanneer je ‘nee’ zegt.

2 Minder stress geeft meer energie
Wanneer je minder hooi op je vork neemt, neemt ook de stress af. Het is natuurlijk wel van belang dat je weet welke taken of situaties jou stress geven. Kies ervoor deze niet meer te doen en de eerdere frustraties heb je niet meer. Eerlijk is eerlijk, een beginnend grenzen aangevend persoon zal nog regelmatig met gekromde tenen en gebalde vuisten zijn standpunt innemen, wat op zijn beurt ook best stressvol is. Don’t worry; dat neemt langzaam af. Zoals met alle dingen die we leren heeft het tijd nodig voordat we iets kunnen. Langzaam neemt de stress af en geeft het je een bevrijdend en energiek gevoel. De dingen die je eerder te veel waren, zijn er nu niet meer. Dat betekent dat je deze tijd en energie overhoudt. Misschien voor een rondje wandelen s’avonds? Bye Bye stress.

3 Je kunt effectiever werken
Neem alleen nog dingen aan waarvan je weet dat jij daar een waardevolle bijdrage aan kunt leveren. Ik bedoel, als Pietje van afdeling marketing beter kan concluderen of blauwe koeken een gat in de markt zijn, kun je er beter voor kiezen om dat eerlijk aan te geven. In plaats daarvan kun je de tijd en energie in het werk steken waar jij goed in bent.

4 Je vindt je werk en collega’s leuker
Nu je effectiever werkt met meer energie en minder stress, ben je vrolijker en in staat om socialer met anderen te communiceren. Plotseling weet je weer wat je zo leuk vindt aan je werk en waardeer je de flauwe grappen van die collega links van je. De eerdere kritiek die jou zo boos maakte en ondergewaardeerd liet voelen, kun je nu als opbouwende feedback zien die bijdraagt aan het verbeteren van je werk. Logisch dat je met meer plezier naar je werk gaat en dat je collega’s ook een stuk leuker lijken te zijn.

www.tessabrik.com

Over de schrijver

Tessa Brik

Tessa Brik

Ik ben leefstijlcoach en help vrouwen een slanker en gezonder lijf te krijgen door gezonder te eten en te leven.

Ben je benieuwd en wil je meer informatie over mij en mijn werk als coach? Dit kan je vinden op mijn website: www.succesvolzonderdieet.nl
Voor meer inspiratie en tips kun je me volgen op Facebook: facebook.com/succesvolzonderdieet en Instagram: instagram.com/tessa_brik