2017 in balans – Rust

yoga goed tegen stress en burnout symptomenRust en ontspanning zijn van groot belang als het gaat om je algemene gezondheid. Wanneer je ontspannen door het leven gaat is dit beter voor je humeur, je immuunsysteem, leef je langer en ben je productiever. Wanneer je gestrest bent ondergaat je je brein chemische en fysieke veranderingen welke effect hebben op je functioneren. Stress kan zorgen voor een hogere hartslag, hogere bloeddruk en een slecht immuunsysteem. Chronische stress kan zelfs zorgen voor maagzweer, astma en hart- en vaatziekten.

En hoewel het lijkt dat we wennen aan stress is dit niet het geval. Onze zenuwen dealen nog steeds met te veel stress waardoor we ongemerkt onze spieren aanspannen wat kan zorgen voor hoofdpijnen en migraines. Ook voor je spijsvertering is stress slecht want het heeft invloed op hoe snel voeding door je lichaam gaat en het kan ervoor zorgen dat je meer of minder eet dan je normaal doet. Door deze verstoringen van je spijsvertering kun je misselijk worden, last hebben van constipatie of diaree en last krijgen van maagzuur.

Ik geloof dat je nu wel overtuigt bent van het feit dat jij je lichaam af en toe rust moet geven :).

Maar wat nou als dat moeilijk is? Wanneer gewoon even niets doen bijna niet meer gaat omdat je gedachtes alle kanten op vliegen? Dan zijn er gelukkig voldoende dingen die je kunt die aangetoond effectief zijn tegen het bestrijden van stress.

Opdracht: 

Start in 2017 met mediteren en wandelen
Mediteer elke dag 10 tot 15 minuten. Dit kun je later terugbrengen naar 4 keer per week, maar vooral in het begin zul je merken dat het mediteren lastig is. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt en hoe meer baat je erbij hebt.

Wandel minimaal 4 keer per week een half uur buiten. Weer of geen weer, ga naar buiten en maak je hoofd leeg. Ik beloof je dat jij je daarna beter voelt.

Meditatie:
Neurowetenschappers van de universiteit van Harvard hebben een studie gedaan naar de voordelen van meditatie op het brein en hoe meer we mediteren hoe minder stress en angsten we hebben.

Probeer elke dag 10 minuten tot een kwartier te mediteren. Wanneer je merkt dat je er baat bij hebt kun je langer mediteren. Meditatie hoeft niet ingewikkeld te zijn! Onderstaand vind je mediaties die je dagelijks kunt uitvoeren:

Hieronder vind je een meditatie oefening die je hele lichaam helpt te ontspannen en waardoor het makkelijker wordt om in slaap te vallen. Je kunt deze meditatie het beste liggend uitvoeren.

Stap 1
Voel je lichaam en adem 5 keer diep in en uit. Voel dat de spanningen die je gedurende de dag hebt opgebouwd uit je lichaam vloeien wanneer je uitademt.  Concentreer je vervolgens op je buik, voel je buik bewegen wanneer je in- en uitademt.

Stap 2
Voel hoe je lichaam rust op het matras, voel hoe je benen, billen, rug en hoofd steunen op je matras. Voel waar de zwaartepunten liggen en waar je lichaam dus zwaarder op het matras leunt. Probeer zo comfortabel mogelijk te liggen. Voel ook of je mond ontspannen is, maak een grimas zodat alle spanning van je gezicht afstroomt.

Stap 3
Luister naar de geluiden om je heen. Probeer je niet te storen aan de geluiden maar accepteer dat deze geluiden nu aanwezig zijn.

Stap 4
Nu ga je alle onderdelen van je lichaam in je hoofd af. Je begint beneden bij je voeten en zo werk je langzaam omhoog naar je hoofd, geef elk lichaamsdeel één voor één aandacht en laat het lichaamsdeel ontspannen. Dus: voeten ontspan, voetzolen ontspan, tenen ontspan, linker kuit ontspan, rechter kuit ontspan. Waarschijnlijk voel jij je nu heerlijk ontspannen en als dit niet het geval doe je hem gewoon nog een keer. En onthoud, oefening baart kunst, zeker met mediatie!

Je kunt ook heel gemakkelijk mediteren met behulp van apps, pak een kwartiertje rust door jezelf af te zonderen en je te ontspannen met behulp van deze apps.

www.vgz.nl/mindfulness-coach-app   www.mindfulnessapp.nl

Wandelen
Als er één activiteit is welke je overal kunt doen en welke goed is tegen hart- en vaatziekten, obesitas en diabetes dan is het wel wandelen!

Lichaamsbeweging en specifiek wandelen wordt geadviseerd om de symptomen van een milde tot gemiddelde depressie tegen te gaan. Uit een onderzoek uit 2005 is gebleken dat 5 keer per week 35 minuten wandelen of 3 keer per week 60 minuten, een significante invloed heeft op de symptomen van een depressie.

Dus zorg voor goede schoenen en misschien zelfs voor een loopmaatje en ga erop uit. Maar ook alleen is wandelen heerlijk, het geeft je de kans om gedachtes op een rij te zetten. En bewezen is dat je ook als je niet op het platteland woont voor de voordelen van wandelen ook in een drukke stad kunt wandelen, dus geen excuus meer en ga lekker naar buiten.

Terug naar het overzicht