Geluk

2 Dingen om je te realiseren als je een pleaser bent. 

7 signalen dat je afstevent op een burn-out

Pleasen, het anderen naar de zin maken en dat vaak ten koste van jezelf. Wanneer jezelf lijdt dan heb je op dat moment, als rasechte pleaser, vaak nog steeds meer oog voor het welzijn van anderen dan dat van jezelf. Hoe raar is dat? Je gaat zelf door een moeilijke tijd maar je bekommert je eigenlijk nog steeds meer om anderen dan om jezelf. Typisch gedrag van een pleaser, als anderen het maar goed hebben, ik kom later wel… Dit gedrag gaat je op een gegeven moment opbreken, daarom is het goed om je het volgende te realiseren:

1 Wees je van je gewoontes om te pleasen bewust
Bewustzijn is de belangrijkste stap en hoe meer jij jezelf uitdaagt om bewust te worden van je gedrag, hoe beter. Als mensen zijn we in staat om naar onszelf te kijken en wanneer we heel goed naar onszelf gaan kijken dan kunnen dingen zo duidelijk voor onszelf worden. Probeer jezelf daarom de volgende dingen af te vragen als je in de buurt bent van andere mensen: Focus ik nu meer op de ander dan op mezelf? Wat voel ik nu? Voelt dit diep van binnen wel of niet prettig?

2 Focus je op je lichaam
Voor de meeste van ons is het lastig om je op je lichaam te focussen omdat we vooral in ons hoofd leven. We zitten elke dag achter een computer en vragen ons eigenlijk bijna niet af hoe ons lichaam nu voelt, we gaan gewoon maar door. Maar wanneer jij je wel op je lichaam begint te focussen dan zul je merken dat je lichaam je niet alleen vertelt hoe het zich voelt maar dat het je ook helpt om je meer bewust van je emoties te worden. Zoals meditatie je kan helpen om tot jezelf te komen kan ook het focussen op je lichaam je hierbij helpen. Voel je spanning? Voel jij je trillerig? Voel jij je sterk? Voel jij je onprettig? Als jij over je eigen gevoelens heen walst om anderen te helpen dan kan je lichaam je helpen om stil te staan bij jouw gevoelens.

Probeer eens op je lichaam te focussen als je voelt je dat je weer dingen voor anderen wilt gaan doen. Neem heel even de tijd om tot jezelf te komen, neem de tijd om naar je lichaam te luisteren. Druk je eigen gevoelens niet weg maar wees je juist bewust van je gevoelens. Op deze manier sta jij misschien ook eens voor jezelf klaar en niet alleen voor anderen. Want hoe voel jij je? En wat heb jij nodig? Vragen die anderen niet zo snel aan je zullen stellen, stel ze daarom aan jezelf!